Än mindre förstår jag SCF:s Generalsekreterare Anders Karlssons uttalande i en intervju med Eurosport om att det INTE skulle vara ett problem. Karlsson håller inte med om att det satsas mindre på damerna. Han säger till och med "Det gör det inte, inte i något avseende. Det finns ingenting som talar för det ... Jag skulle nästan vilja säga tvärt om"
Alltså HALLÅÅÅÅÅÅÅ! Hur kan man säga så när man svart på vitt ser ojämställdheten utstavad i enkel matematik? Hade han accepterat att det var ojämställt och sagt att de jobbat på det så kanske jag hade varit lite mindre upprörd. Men nu skäms jag rent ut för att jag jobbar ideellt i grengruppen cyclocross för SCF. CX var tidigt ute med jämställd(are) prispengsfördelning, men framförallt så har det ALLTID erbjudits lika många deltävlingar för damer som herrar. För hur ska kvinnor/flickor attraheras till sporten om de inte erbjuds samma utbud? Var ligger attraktionskraften i färre deltävlingar och mindre prispengar (på deltävlingarna)?
"För vem skulle det vara ett problem" som Karlsson säger. Ja kanske för damerna? För jag antar att de inte får högre andel prispengar på sina fyra deltävlingar för att kompensera upp de två färre tävlingarna? Snarare är det väl så att herrarna kommer att kunna köra in mest prispengar vid de två tävlingar de bara får köra vilka nämligen är publikfavoriterna Vättern GP och Kalmar GP... För nu talar jag inte om total-prispengen för cupen (vilken tack och lov är jämställd) utan på varje deltävling. För färre antal deltävlingar borde väl vara lika med mindre möjlighet till samma mängd prispengar? Eller?
"För vem skulle det vara ett problem"... Pinsamt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar