fredag 22 mars 2013

Gör något för miljön och dig själv. Ställ bilen under milen!

I och med att Jenny hade ett möte i Oskarshamn idag innan och runt lunch så föll det på min lott att hämta Egon på förskolan runt 12. Vi har honom där från 8 till 12 fyra dagar i veckan och förskolan ligger på andra sidan vägen mot mitt jobb. Tyvärr tillräckligt långt bort och gömt för mig att se förskolan och gården från jobbet. Men det tar mig bara några minuter att komma dit, vilket är tryggt och bekvämt.

Vanligtvis när jag hämtar Egon så är det med cykel eller vagn. Jag gillar att få frisk luft och sen så är jag av den uppfattningen att vi inte borde använda bilen under milen. Det är sånt slöseri på miljön och om inte det är motivation nog så måste väl plånboken vara det?
Har du runt en 5km till jobbet och väljer bort bilen alla 5 vardagar till jobbet så är det en av de största besparingarna av koldioxid du kan göra i ditt vardagliga liv,
Närmare 800 kilo koldioxid per år sparas genom att cykla!
Att jämföra mot:
• minska temperaturen hemma en grad = cirka 150kg/år
• isolera ytterväggarna på huset = upp till 740kg/år
• snålspolande duschmunstycke = ca 90kg/år

En cykel/ett par bra gångskor är rätt bra investering i den luddiga jämförelsen. Dessutom är cykling eller gång det enda alternativet som inte bara gör något för miljön utan också för din egen fysiska hälsa. Tänk vad mycket bensin, diesel, etanol eller biogas det är också. Cykel eller gång behöver bara mat som bränsle.

Men idag när jag gick hem med Egon var det lite motigt. Anledningen? Hagel och snöstorm. Fast det var ganska vackert ändå:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar