fredag 7 augusti 2009

Högläge och Haveri

Det är nog dags nu. Att lägga upp benen och bara slappna av. Inte för att jag gjort så mycket på den enda lediga dagen för mig denna veckan.

Jag startade dock tidigt med att skjutsa Maria till jobbet vid halv 7. Hon behövde sova ut och jag skulle inte jobba så det kändes helt rätt. Vår nya bil är förresten en silver Peugeot 407 SW som gått ca 3500mil och togs ut i december -05. Ett riktigt kap. Vi trodde också att gratisparkeringen brevid stadskyrkogården också var ett kap. Tills vi insåg att träden släppte massor med... ja någon slags koda tror jag att det kan vara, givetvis så får man torkade löv som bonus på kladdet.

Det var inte skoj på en ny bil. Så efter jag skjutsat Maria gjorde jag en omfattande tvätt av bilen. Självklart för hand och med Turtle wax Shampo. Sedan fick sig fälgarna en riktig rengöring också. Det hade de slarvat med. Men det var förhoppningsvis det enda slarvet.

Efter det så åkte jag runt för att hitta en bättre parkering, Utan hängande träd. Det finns vid kyrkogården, men de platserna var upptagna. Så det fick bli Tisken. Maria skulle ändå använda bilen. För någon övernattning för pärlan blir det inte där.

När letandet var över så fick jag i mig lite lunch och sedan tjuvjobbade jag lite. Men säg inte det till någon...

Jag kunde heller inte hålla mig från att cykla. Jag drog iväg på en rulltur upp till Lugnet för att köra den nybyggda stigen som är med som "Bonus" i filmen nedan. Sedan öste jag vidare mot Jungfruberget och hittade en grym slinga som nog kan bli en framtida träningstävlingsbana. Mer höjdmeter än den gamla och mer avsides så man slipper störa griniga gubbar med hund...

Måste dock lösa sista biten in mot varvning där en skogsmaskin förstört allt. Annars är den perfekt. Den är utmanande också. Eller så måste jag byta klossar under skorna, för helt plötsligt i en snabb och stenig nedförslöpa löstes jag ur. Huva vad läskigt det var att åka på ramen där. Men det löste sig.

5meter senare så gick vajern till framväxeln av... Tüpiskt. Stoppet gav mig också otroliga svettningar i den kvalmiga skogen. Nu vet jag hur Johan Landström och Fredrik Ericsson känner sig. De kan det där med att svettas.

Jag var nog ute i 2timmar och snurrade. När jag sedan kom hem så kom Maria hem en snabbis. Vi pratade om dagen och sedan gav hon sig imponerat av mot stugan. Det hon var impad över var min tvätt av bilen så klart.

När hon åkt så slösade jag tid på stan och framförallt Cykel & Fjäll där jag slängde käft för att få tiden att gå. Jag köpte Vittorias punkasprej också då Dugasttuberna inte har avtagbar ventil. Vilket gör att jag inte kan paniklaga med Tufos vätska på miniflaska. Lite synd då den funkar lite bättre. Men vad gör man Dugast är coolt.

Undra om jag ska fixa växelvajern eller om jag ska köra storkaka på Öijers och min hemliga träning imorgon...

2 kommentarer:

  1. Som miljövän måste jag påpeka att det inte är ok att tvätta bilen på gruset vid stadion, men det visste du säkert eller hur..?

    SvaraRadera
  2. Jepp det visste jag. Därför använde jag spolplattan =D

    SvaraRadera