söndag 23 maj 2010

Jag gillar inte tempo

Så nu var det sagt och jag hade helst kört XC hela helgen i Borlänge, okej prologen går an. Men tempot är ett tempo för mycket. Det går inte hem hos mig, jag förstår inte kampen mot klockan helt enkelt. Samma visa år efter år. Tur att det bara är denna helg och SM som är Tempo.

Borlänge Tour för mig var:

Prologen:
Kom direkt från jobbet och hade inte kört banan, vilket var bra för då köttade jag på i alla möjliga och omöjliga linjer. Men det gick skit ändå, 14de blev resultatet vilket inte är ok. Finns inte så mycket mer att säga än så...

XCet:
Det är här jag kan min grej. När starten gick tyckte jag att det gick väldigt sakta och jag avancerade hela tiden uppåt i fältet, och lade mig bakom Jesper Dahlström som låg främst. Men sen gjorde jag misstaget att släppa in Micke Salomonsson och Fredrik Edin mellan Jesper och mig. Vilket gjorde att jag fick lite för mycket gummisnodd och brände mig så pass att omgivningen gungade.

Så jag åkte bakåt och hamnade i ingenmansland på 6e plats. Där låg jag några varv innan jag fick sällskap av ett gäng från Tullinge. Oskar Malmberg hängde på i mitt tempo och vi hade följe ett tag. Men det blev aldrig något riktigt samarbete förrän Fredrik Svärm kom ikapp oss. Då det var två varv kvar gasade jag och Fredrik på och Oskar tappade.

Jag kände hela tiden att jag blev piggare och piggare och visste precis var jag skulle göra en stöt. Med ca 1-2 km kvar till mål så är det en kort spurtbacke (den som är med på prologen) och där tappade jag min kedja då jag råkade växla ned till lilla. Inte så bra tajming precis. Men jag lade i överväxeln och jagade hårt. I sista backen innan mål kom jag ikapp två Fredrik. Edin och Svärm, den första åkte vi ifrån och Svärm tog tag i taktpinnen in mot mål (kanske för att göra sig av med mig). Så det blev en spurt som jag, för att vara ärlig, vann ganska lätt.

Men det betyder inte att jag inte fick lida för det. Shit vad illa jag mådde efter den spurten. Jag var helt och delvis okontaktbar i 10-15 minuter efter det. Men det var det värt. Jag gillar att spurta och spurtade in på en 6e plats. Vilket var skoj.

Tempot:
Gick idag i regn och lervällning. Jag var ganska trött och o-peppad. I och med att jag inte fick tillräckligt många sekunder på Svärm på XCet så låg han före mig i totalen. Och han kom ikapp mig ganska tidigt också. Jag försökte ta häng på honom men var för trött. Sedan kom Oscar Byhlinder ikapp och honom kunde jag ta rulle på. Vi kom ikapp Svärm som också hängde på oss.

Men sedan satt jag och sov så Byhlinder seglade iväg mot slutet. Vilket gjorde att jag var tvungen att hitta på något för att dryga ut tiden mot Svärm. Mitt ryck gjorde precis tvärt om och Fredrik kunde istället dryga ut mot mig.

Fredrik Edin som hade klappat igenom på XC och hamnat bakom mig i totalen hade idag en helt annan dag. Så pass bra att han gick och vann. Ganska häftigt och imponerande faktiskt. Det gjorde också att jag halkade ned en plats i totalen till 8de plats.

Borlänge Tour... Ja det är verkligen en hat-kärlek för mig. Grymma banor men helt fel upplägg för min smak. Men så är det, man kan inte få allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar