söndag 9 maj 2010

Urladdning

Jag belönades med en vacker solnedgång på väg hem igår.
Kortet är taget med min mobilkameras panoramafunktion.
Klicka på bilden för att se den större (rekommenderas).

Oj vad det tog på mig att tävla och köra bil igår. Har varit helt slut idag, typ bakis. Trött i huvudet från +60mils bilkörning och trött i kroppen efter 3,85mils cykelkörning...

Många har frågat varför jag inte körde idag också när det ändå var Sverige Cup i Tidaholm som är typ granne med Hjo (där tävlingen var igår). Svaret var och är fortfarande att jag prioriterar Billingeracet och Långloppscupen före (Sv) Kalas Cup XC. Och med tanke på att jag jobbar heltid och att jag vanligtvis tar lång tid på mig att återhämta mig från dubbelhelger, så valde jag att köra lördagen och vila upp mig idag.

Detta var något jag lärde mig i fjol när jag jobbade 100-150% och tävlade. Jag orkade inte med att göra mitt jobb fullt ut efter en hård helg och än mindre hann jag med att återhämta mig till nästa helg. Så man kan säga att jag är lite klokare i år.... Hoppas jag.

Tävlingen igår då? JO den gick ganska fint faktiskt. Jag hittade dit för det första... Men på något konstigt sätt sköts starten 15 minuter ändå, precis som förra Sv. Cupen. Det kanske är en ny policy som uppkommit efter Bleckur och min fina prestation i Mjölby? Det gav mig lite extra uppvärmningstid i alla fall, och så konstaterade Micke att jag nog skulle sätta på nummerlappen på styret. Jag som trodde att jag slapp detta då det bara var 19 anmälda...

Hur som helst så gick starten och jag stod tack vare Mjölby i främsta startled, så jag behövde inte anstränga mig alls för att få en bra start. Och bestämde mig för att lägga mig på Håkan Löfströms hjul och låta Mattias Wengelin hålla i taktpinnen längst fram. Det visade sig vara ett bra val då Mattias sköt iväg som en kanon och Håkan hade mer min takt i kroppen.

Sedan kom ett gäng ungtuppar från Allebike och körde om Håkan och mig. Det var Oscar Byhlinder och Alexander Blomqvist som hade bråttom. Vi hängde inte på dem utan väntade tills Fredrik Edin kom ikapp, då slängde jag mig direkt på hans hjul och trampade med. Sedan kom skogen och stenar och rötter, där jag faktiskt hängde på "Seglarn" rätt bra. Trots att jag inte hade kört banan och att han hade heldämpad.

Men när det gick uppför så tappade jag honom och Micke Salomonsson kom ikapp istället. Jag släppte förbi honom då han hade rätt bra fart. Allt detta hände på första varvet och sedan låg jag där i ingenmansland och körde för mig själv. Vilket ändå var väldigt skoj. Och det pga. banan som var den roligaste XC-banan jag kört på. Konstant stig, doserade kurvor, snabba utförslöpor tight mellan träden, korta och långa backar, hopp och så en hel del rötter och sten. Underbar bana.

Dock var det lite väl tilltaget med 7x5,5km för mig denna dag, och även för en hel del andra. Banans karaktär gjorde att det blev väldigt tufft efter ett tag. Och jag var så trött när de ringde för sista varvet att jag hellre velat lägga mig ned och bryta. Men jag tog en PowerGel med koffein och tömde hela sista flaskan med energidryck. Vilket gav mig tillräckligt med kraft för att komma i mål och det som 6a. Samma placering som i Mjölby alltså. Det ska bli intressant att se om jag kan prestera bättre.

Är det någon där ute som sitter på några bilder från lördagens tävling så får ni gärna skicka dem till mig på oscar[snabelA]oscarekstam.com. Och har ni några frågor kan ni skicka till den mailadressen också så svarar jag på allt mellan himmel och jord. Ha en fortsatt trevlig söndag!

3 kommentarer:

  1. Kul att du gilla banan! =)

    / Jesper G. Hjo

    SvaraRadera
  2. Rösta fram den som årets bästa tävling på cykelmässan? Grymt kul bana tycker jag med. Starkt att åka så långt själv för en tävling.

    SvaraRadera
  3. Ja det lutar nog åt att jag ska rösta på den banan faktiskt. Den var helt underbar och jag ler fortfarande när jag tänker tillbaka.

    SvaraRadera