måndag 13 april 2009

Förföljd

Idag inträffade en mycket lustig men också ganska otäck sak. Och givetvis kände jag mig tvungen att delge det hela med er här.

Maria och jag gick iväg till Hemköp City för att handla till kvällens middag. Vi skulle göra laxburgare och då måste man ju ha lite grönsaker. Så vi stod och valde ut lite grönsaker. Maria fick plötsligt en lustig känsla av att någon tittade på henne så hon vände sig om. Och där står en smal lite smålustig ung kvinna och stirrar Maria rakt i ögonen.

Maria blir riktigt rädd och säger till mig. När jag ser vad det är Maria pratar om, så förstår jag direkt varför. Kvinnan stirrar på mig också. Det är inte den vanliga "stirrningen" som om "jag känner igen dig" eller "du har något lustigt på dig". Utan det var mer en "Jag är en besatt galning som vill dricka ditt blod". Jag såg klart och tydligt kvinnans ögonvitor och jag noterade även det slitna håret och framträdandet.

Som om det inte skulle vara nog så förflyttade sig kvinnan först lite försiktigt till frysdisken när vi var vid brödet och charken. Hela tiden såg jag henne i ögonvrån. Sedan blev det än mer läskigt. Maria och jag glömde gurkan och gick tillbaka i affären. Kvinnan följde då efter och låtsades leta efter sina varor. Men hon hade ens ingen korg eller något annat med sig.

När vi hämtat gurkan isade det till i min ryggrad också. Kvinnan kom mot oss båda och hon såg verkligen besatt ut. Vi gick en omväg och sedan snabbt mot kassan. Där trängde Maria sig före an gammal dam med bara en vara. Detta är mycket ovanligt, för Maria vill oftast inte vara i vägen, så nu var hon rädd. Jag släppte före damen för det kom som tur var en annan kvinna bakom oss.

Den besatta kvinnan började då att slå lite försiktigt, men ändå bestämt, med handväskan på kvinnan mellan oss och galningen... Och sedan så när jag vände mig om några sekunder senare så var galningen borta lika snabbt som hon dök upp. Vi kollade bakom och runt oss hela vägen hem.

... Det värsta är att jag sett den besatta kvinnan förut. Hon har en ganska originell blå vinterjacka och jag tror bestämt att hon stirrat ned mig förut. Har jag en stalker? Eller är det Maria hon vill åt?

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas bara inte det är den där spinning-kvinnan jag berättade dina ord för; "många spinning-instruktörer överskattar ofta sin styrka när de sätter sig på en riktig cykel" citerat "oscar".. Nä, skämt åsido, anmäl henne för "förargelseväckande beteende" så att polisen får upp ögonen för detta ifall det kommer vidare tråkigheter. Det är alltid bra ifall det finns i "rullarna" om så sker..

    SvaraRadera
  2. Åhh hon är riktigt läskig den tjejen men hon har ju något psykiskt fel, det gäller att försöka ignorera hennes creepy blickar. Jag har hört hur det är att ha henne som granne...det kan du nog föreställa dig...en riktig fönstertittare...så vi ska inte gnälla över att vi får känna lite isningar i ryggraden någon gång ibland när vi är inne på Hemköp.

    SvaraRadera