måndag 8 februari 2010

Velodrom, velodrom, velodrom


Finaste bilden jag tagit inne i velodromen hittills. Det är inte lätt med en kompaktkamera, och när man inte kan stå där man vill. En fet kamera med ett bra ljuskänsligt objektiv är att föredra. Roine är modell på denna bild.

Nu tänkte jag avrapportera lite från de första riktiga grundkurserna som vi har haft vid YA Arena. Allra först hade vi en kurs för de som jobbat på velodromen frivilligt, ja de som kunde i fredags i alla fall. Men vårt första riktiga gäng hade vi i lördags. Det var tre stycken (vilket är vårt minimum) glada stockholmare som gästade oss. Men det gjorde inget för oss då vi gärna ville nöta in allt och få bra feedback.

Stockholms killarna var vana cyklister och hade tidigare kört på en lätt doserad löparbana på Bosön. Det är inte alls i närheten, men det ger en bra struktur i hur man kör och beteer sig på en velodrom. Det hjälper oerhört mycket om man har ett sinne för ordning och struktur. Att man sedan kan lyssna på vad vi säger är också ett stort plus. Så killarna flög fram och kom snabbt fram i kursen, så det blev till och med lite överkurs där på slutet.

Här är en bra bild jag tog på dem när Roine vande in dem på banan, här på Cote d´azur. Det internationella namnet för den breda blåa linjen runt banan. Direkt översatt; Blå Rivieran/Blå havet.

Efter denna gruppen hade vi en mindre grupp igen på lördagen. Lika trevlig och roligt som föregående gäng. Och denna gången fick jag även lite film på när Roine kör in dem på banan och lär dem känna av lutningen och att röra sig mellan svarta, röda och mörk blåa linjen. Här är den videon:


Här är jag ute på banan (högst upp) med samma grupp och lär dem att växla i klunga. En överkurs för grundkursen. Men är man tre så hinner man med mycket på 4-5 timmar.

Det var en bra uppvärmning att ha de två små grupperna på lördagen, så att jag och Roine kunde köra in oss ordentligt. Det behövdes till söndagens större grupp bokad genom Cykel & Fjäll. Det var 12 stycken tappra ryttare som dök upp och fick känna på velodromen för första gången. "Lasse" och "Dallas" hade kört tidigare, men resten var rena nybörjare på velodrom.

Denna gång tog det lite längre tid att få upp alla på velodromen. Och det var även svårare att få till bra körning när alla var uppe samtidigt på banan. Men det var enbart för att de var så pass många. De klarade av första steget inne i velodromen med bravur trots att en lade sig lite lätt på cementen. Det är den låga farten som är farlig, inte den höga. Kom ihåg det tills ni kommer till mig och kör för första gången.

Cykel & Fjäll gänget flankerat med mig och Roine på kanterna.

Och så avslutar jag med en film på när jag gör mitt första försök att starta stillastående och även ta 1000 meter (tid: 1.18.70). Det var ovant att ligga så långt ned (på svarta linjen) och köra så fort då. Men nu flera pass senare är jag mer van och ligger där ganska bra. Men det trycker på ordentligt där nere vid höga hastigheter vill jag lova, och det är bara så skönt.

2 kommentarer:

  1. Det ser så härligt ut att susa fram på velodromen. Trevligt med alla bilder och filmer, tack Oscar!

    Jag vill bo i Falun! :)

    //Niklas

    SvaraRadera
  2. Det är bara att flytta hit, eller som en av killarna från sthlm sa i helgen; Så dyrt är det inte att köpa en övernattningslägenhet i Falun =D

    SvaraRadera