fredag 1 maj 2009

En heldagstur

Idag har jag varit ute i solen hela dagen. Maria skulle till sin mamma Elisabeths torp idag så jag bestämde mig för att cykla dit. Torpet ligger lite innan (om man kommer från Falun) Grangärde utanför Ludvika. Jag hade flera vägar att välja mellan men valde att köra de jag kände till någorlunda. Sen valde jag lite vägar så att jag fick en längre resträcka också. Resultatet blev:
Falun-Källviken-Olsbacka-Ornäs-Torsång-Hede-Romme-Sellnäs-Floda-Idkerberget-Tuna_Hästberg-Rämen-Grangärde-Saxhyttan.

Det blev en sträcka på 78km och det tog mig 3timmar med små pauser för att hitta rätt. Det roliga var att det gick lätt att cykla, eller ja inte till en början. Men efter en timme släppte segheten i benen och det trummade på. Jag blev lite mör i skinkorna bara, men det har förmodligen med min mer upprätta sittställning att göra. Ryggen mådde dock bra.

Framme vid torpet stretchade jag i solen och bytte om till torra kläder som Maria hade tagit med sig. Sedan frågade jag om de behövde hjälp med att förbereda en sen grill-lunch. Men Maria och hennes bror Johan hade läget under full koll. Så jag lade mig på gräsmattan i solen och slummrade till. När jag vaknade var det dags för mat. Jag börjar bli som Nilsson...

Vi satt och åt ett bra tag, närmare bestämt i en hel timme. I och med att det hade tagit ett tag att laga maten också så var klockan nu halv fem. Så det började bli dags för mig att ge mig av hemåt igen. Men nu passade jag på att köra vägar som jag inte kört tidigare och som var mindre än de tidigare. Det är lite lättare att hitta hem.

Så jag började med att köra en liten grusväg från Saxhyttan som gick genom djup dalaskog till Tuna-Hästberg. Och det var riktigt djup skog där, även att det då och då dök upp små samlingar med hus. Flera gånger under vägen till Tuna-Hästberg så prasslade det till ljudligt i skogen bredvid. Några gånger var det fåglar, men de flesta gångerna såg jag inte vad det var för djur.

Jag körde sedan vidare samma asfaltsväg över Idkerberget och vidare mot Sällnäs. Men innan Sällnäs tog jag vänster in på en väg mot Täkt och sedan hamnade jag tillslut i Åselby och Borlänge. Där tog jag sedan av mot Mellsta och vidare mot Norr Amsberg. Sedan tuffade jag vidare på "gamla Faluvägen". Den lilla rutten var 69,5km lång tog mig 2.30. Alltså totalt 147,5km och 5timmar och 30minuter. Imorgon får jag se om ryggen håller för lite TräningsTävling på punkaberget. Klockan 9 smäller det.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar