torsdag 11 mars 2010

Äntligen lite riktig utmattning


Jag har gått och varit smågrinig hela dagen idag, eller ja grinig är fel ord. Mest låg och trött i huvudet sen gårdagens bilåkande och tittande på 3D film. Slut i huvudet helt enkelt. Men det gick ändå rätt bra att få crossen fin och cykelgarderoben strukturerad. Nu fattas det bara lite hängare för cyklarna där inne så jag kan få upp dem på väggen.

Efter allt bestyr åkte jag iväg till velodromen för att få lite träning. Jag började med att köra 15 stycken 190 meters spurter (eller ja 210-230m om man räknar igångdraget också). Det går till som så att jag kör igång spurten in mot start/mål rakan och håller ett helt 190 meters varv, på svarta linjen så gott det går. Sedan slår jag av och går upp i banan högst upp och drar igång igen nästa gång jag kommer till start/mål rakan. Vilket ger en vila på 150-160 meter ungefär. Ett varv tar uppskattningsvis runt 15 sekunder, det är lite svårt att ta tiden själv. Det är i alla fall en riktigt skön intervall.

Och varvar man det med 5.30 minutersintervall (ca 4 km) som jag gjorde så fungerar det riktigt bra. För spurterna går inte att köra gång på gång utan bra vila mellan och 4 km intervallerna går heller inte så bra att köra efter varandra. I alla fall inte för mig. Så jag kör 15 till 10 stycken 190 meters spurter mellan.

Nu blev det rörigt märker jag. Men jag körde idag i alla fall enligt följande:
15 stycken 190 meters spurter på max
Lite mer än 4 kilometer (6 minuter) på full gas
10 stycken 190 meters spurter på max
Ca 4 kilometer (5.30 minuter) på full gas
10 stycken 190 meters spurter på max

Sedan kom gruppen som skulle träna och då stod jag brevid ett tag. Tills det var dags att ta ett varv. Då var jag med för att jämna ut antalet i grupperna som vi körde. Då blev det 2 varv (skulle jag tro) på max gånger 3. Och sedan körde vi i par för att ta ett varv. Jag körde med Lasse Myrhberg från Cykel & Fjäll och då gick det undan och vi var snabbt ikapp. Hur många varv det tog för oss hade jag svårt att hålla koll på. Men vi körde 4 gånger på det i alla fall.

Så för att förtydliga:
3 x 2 varv på max
4 x ca 1,5 varv på max

Det är var jag har kört idag och det var riktigt skönt att få kötta sönder benen med så hård träning. Det var ett tag jag kunde köra så mycket och så hårt som jag gjorde idag.

Dagens Träning blev totalt:
2 h med mixade intervaller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar