tisdag 17 november 2009

Träningsschemat 2010

Innan jag rullar in på detta schema kommer jag att ha 1 eller 2 veckors mängdträning på låg intensitet för att vänja musklerna. Jag har även valt att inte inkludera alla styrkepass på Vibes for life. Jag kommer att köra runt 2-3 pass i veckan där, men det kommer variera efter veckoform och jobb.

Schemat håller sig till början av mars så ett nytt schema med inriktning på tävlingsspecifik träning/fart.

För att förstå upplägget, läs tidigare inlägget: Mitt upplägg inför 2010

Träningsschema vintern 2010, med reservation för ändringar.
Lätt vecka:
Dag 1: Distans 2-3 timmar lätt
Dag 2: Intervaller 4x4 minuter
Dag 3: Vila
Dag 4: Rullning/Skridskor
Dag 5: Intervaller 2x20 minuter
Dag 6: Distans 5 timmar (Eller 3-4 timmar lätt med hockey innan)
Dag 7: Vila

Medelvecka:
Dag 1: Distans 2-3 timmar lätt
Dag 2: Intervaller 3x20 minuter
Dag 3: Vila
Dag 4: Intervaller 4x4 minuter
Dag 5: Distans 3-4 timmar lätt
Dag 6: Distans 5 timmar ink. 3x30 sekunders (Eller mindre timmar med hockey innan)
Dag 7: Vila

Hård vecka:
Dag 1: Distans 3-4 timmar lätt
Dag 2: Intervaller 3x20 minuter
Dag 3: Distans eller Skridsko 3 h
Dag 4: Intervaller 7x30 sekunder
Dag 5: Distans 4 timmar
Dag 6: Distans 5 timmar ink. 3x30 sekunders (Eller mindre timmar med hockey innan)
Dag 7: Vila (eller Distans och då bara hockey på Dag 6)

3 kommentarer:

  1. Alltså, när kör du styrke på vibes, på vilodagarna?
    Kan du byta distanspassen mellan cykel o skridsko?

    SvaraRadera
  2. Hur många timmar hamnar du på i veckan. är ju en del pass som den totala tiden inte står utskriven på

    SvaraRadera
  3. Stefan: Jag kör Vibes när jag har tid helt enkelt. Men jag siktar på att köra Vibes på träningsdagar för att få så bra vila som möjligt.
    Är isen fin och det är lite för kallt för att köra distans så kommer jag att skrinna. Det gjorde jag i fjol och det fungerade jätte bra. Körde till och med några intervallpass på skridskor och kommer så göra detta år också.

    Anonym: Jag räknar inte timmarna så frenetiskt. Det blir lätt fokus på fel sak då, alltså kvantitet. Ta inte heller timmarna på distanserna till en exakt summa. Vissa pass kommer att gå snabbare och mer hårt än andra beroende på sällskap och då kommer jag också att köra kortare. Som timmarna ser ut nu är de optimerade för min fart.
    Men med en lätt överslagsräkning ser det ut ungefär såhär:
    Lätt vecka: ca 9-11 timmar
    Medelvecka: ca 12-15 timmar
    Hård vecka: ca 16-18 timmar

    SvaraRadera