torsdag 25 februari 2010

Pulsträning eller inte?


Innan jag glömmer bort det så tänkte jag posta siffrorna från gårdagens och dagens träningar. Och när alla fakturor är betalda så ska jag ta en seriös koll på kontot och försöka få loss lite pengar för ett nytt pulsbälte. För det här håller inte. Eller gör det, det?...

Jag kör max (anpassat till intervallens längd) på alla intervaller och det är bra för mig att inte se någon puls, så jag tar i mer. Men det är också bra att ha noterat pulsen för att kunna referera till vilken ansträngningsnivå jag hållit. Och även kunna hålla koll på hur kroppen mår under given belastning, alltså om jag är sliten eller inte...

Hmm.. Nu när jag tänker på det så är det ganska skönt att köra utan puls, det blir mer på känn och jag tror mig känna min kropp ganska väl efter 9 års "heltidssatsande" på cykel.

Hur ska jag göra tycker ni? Puls eller inte?
Och kom inte in med massa tjaffs om Watt här, det har jag inte råd till. Men om jag hade det skulle det sitta ett SRM system på alla mina cyklar...

Gårdagens Träning:
Spurtträning på velodromen 100m & 200m, 5+5st spurter. + rullning i snabbdistanstempo. Totalt 2 h.

Dagens träning:
Rullning i snabbdistanstempo och två stycken 6 minuters intervaller på Maxkapacitet. Totalt 2 h.

2 kommentarer:

  1. Om du trivs med att köra utan pulsmätare så tycker jag att du ska fortsätta med det.
    För min del behöver jag pulsmätare för att komma upp ordentligt i puls på intervallerna på trainern. När jag kör ute däremot så kollar sällan på pulsen.
    /J

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat Oscar så känns pulsmätning så -98, go crazy och kör utan!

    SvaraRadera