onsdag 3 februari 2010

Två livspremiärer på en dag

Det är inte lätt att ta kort med en kompaktkamera vid Velodromen. Här har Fredrik Jansson Mr. Cykelklubben.se försökt att få mig förevigad mitt i doseringen på 50 grader.

Ja två livspremiärer (ja i alla fall officiellt) och fyra pass totalt på en dag. Det är inte fy skäms det. Men det är ju också en gnutta humor i det hela, vilket jag tror ni fattat.

Skidåkning VS. Velodromåkning
Det var en trevlig upplevelse att åka ut på ett par längdskidor och känna att det inte var några problem att hantera dem. Och då måste jag säga att jag aldrig åkt skidor alls. Jag är en brädmänniska. Men skidor var inget problem, och jag fick högpulsa en del också. Vilket jag gillade. Men jag hade ingen klocka på mig då jag inte trodde att jag skulle köra så länge och hårt som jag gjorde. Men uppskattningsvis låg jag på tröskel och över under hälften av passet, då mer än hälften av tiden spenderades i motlut.

Velodromcykling däremot är något helt annat. Jag kan cykla sedan tidigare, men här var jag tvungen at lära mig cykla på ett annat sätt. Allt handlar om att behålla trycket på pedalerna och fortsätta trampa. Sedan lär man slappna av lite på cykeln också. Vilket är extra härligt när det går i 50 km/h. Det svåra med velodromcykling är att lära sig trampa hela tiden. Det blir inte så roligt när man slutar.

Varför undrar vissa kanske. Jo för att det finns inget frihjul på en velodromcykel. Snurrar bakhjulet snurrar vevarmarna/pedalerna också och vice versa. Detta för att det är säkrast så. Försvinner trycket och momentet (= hastigheten) på pedalerna/bakhjulet i de doserade kurvorna finns det inte längre någon kraft som håller kvar cykeln i doseringen. Vilket gör att man glider av/ned. Låst hjul, alltså sk. Fixed Gear, är helt enkelt säkrast.

Det kommer mer om velodromcykling här på bloggen var så säkra. Men just nu nöjer jag mig med att säga att rent pulsmässigt så ligger velodromcykling bra nära skidåkning. Enligt det lilla jag har fått erfara. Jag körde två intervaller idag på velodromen, båda 10 minuter långa och jag snittade 177 bpm i den första och 174 bpm i den andra. Bra nära snittet jag håller under 4x4 intervaller. Och maxpulsen var också den i närheten på 184 bpm. Jag högpulsar alltså mer och kan göra det längre på velodromen. Vilket är positivt för mig.

Att det går snabbare på velodromen än på skidor är också en anledning till att denna duell lutar mot vinst för velodrom. Under första intervallen på YA Arena idag så höll jag 43 km/h i snitt ungefär och var uppe i 47 km/h som mest. Detta enligt Roines hastighetsmätare. Och då var jag trött i benen idag och kunde inte pressa så mycket som jag ville. Men det kommer fler tillfällen.

Skidåkning - Velodromåkning: 0-1

Dagens Träning:
Pass #1
Solning 15 minuter
Puls: ej relevant

Pass #2
Styrka, stretch och massage på Vibes
Tid: 60 minuter
Puls: Ej relevant

Pass #3
Premiär på längdskidor
Tid: ca 50 minuter
Puls: Relevant men ej uppmätt. Jag fick flåsa mycket i alla fall.

Pass #4
Premiär på velodromen
Total tid: 60 minuter
Snittpuls: 150 bpm
Maxpuls: 184 bpm
Intervalltid: 2x10 min
1a 10: Medelpuls: 177 bpm, Maxpuls 184 bpm (uppskattad medelhastighet 43 km/h, max 47 km/h)
2a 10: Medelpuls: 174 bpm, Maxpuls 181 bpm

Total träningstid: 3.05 h

2 kommentarer:

  1. Tjena Oscar!

    Lyx med intervallträning på Velodrom!

    Håller verkligen med om det du skrev, velodrom är grymt kul och bra träning. Hoppas verkligen att vi i klubben får till regelbunden träning i Köpenhamn. Sen hoppas jag på att få prova er i Falun så snart som möjligt.

    Få visa huvudinstruktören att jag kan! :-)

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen så! Ska bli spännande att se vad ni fått lära er i Danmark.

    SvaraRadera