lördag 28 mars 2009

Kolhydratsförgiftning

Jag bryter föregående inlägg i två delar.


Nu till Kolhydratsförgiftningen som jag drabbades av i måndags-tisdags och som förmodligen gjorde att jag väggade efter 2.20 i torsdags.

För att det ska bli rätt tar jag det från början. Innan och när jag åkte ned till Cypern så började jag sakteligen äta mindre kolhydrater och ersatte det med mer fruk, grönsaker och framförallt protein. Mitt fettintag ökade säkert även det då jag började äta mer feta råvaror. Nere på Cypern passade jag även på att öka intaget av grönsaker och fett från nötter än mer. Då det är så färskt och relativt billigt där nere.

En lite modifierad metod liknande LCHF och GI. Läs mycket mer om LCHF och GI på kostdoktorn.se, under fliken vetenskap kan ni hitta många forskningsreferenser som jag läst.

Jag mådde fint av detta och slapp mer och mer mitt sötsug och konstanta hunger. De tre stora måltiderna jag intog räkte gott och väl för att hålla borta suget efter mer. Och fanns det ett sug så ersatte jag oftast det med apelsin eller i vissa fall mörk choklad. Givetvis så fanns det tillfällen då jag åt sötsaker. Men mest intog jag dem under eller i samband med träning. Glass kommer alltid vara en stor last för mig.

När jag sedan väl kom hem så föll jag helt ifrån mina vanor. Första dagen så var det mest av lathet då det bara fanns pasta hemma. Jag kom hem onsdagen den 18/3 på kvällen. Och på fredagen så tänkte jag; Äsch jag fortsätter med pasta och pesto/sås för att se hur det är. Och redan på måndag var jag helt sänkt. Jag var hur trött som helst och hade konstant sug efter mat. Självklart fattade jag inte själv varför. Inte förrän jag reagerade över vad jag åt efter att jag hade väggat efter 2.20 på ett lätt pass runt Runn, vilket var nu i torsdags 26/3.

Jag åt då; Powerbar Recovery, Våfflor med Vienetta glass och pasta med pesto... Det första innehåller ju i och för sig lite protein med resten är rena bomberna fulla av kolhydrater.

Då insåg jag själv att en kolhydratrik kost inte är riktigt bra, speciellt inte den förgiftningsnivån av kolhydrater som jag hade fått i mig. En nivå som inte är så hög om man kollar på många idrottares intag. Det funkar så länge man håller intaget av kolhydrater på en konstant hög nivå. Men tydligen inte om man gör som jag gjorde.

När jag gick på Idrotstränarprogrammet (120p/3år) på Högskolan Dalarna så fick jag lära mig om hur viktiga kolhydraterna var för att jag skulle kunna prestera. Något som jag efter en tids efterforskning insett inte vara riktigt sant. Givetvis behöver man som idrottare kolhydrater för att prestera maximalt. Speciellt strax innan, under och efter maximal aktivitet.

Men mellan tävlingar eller maximala kraftprov så har jag insett att det inte behövs det konstanta rekommenderade intaget. För att ta det väldigt enkelt så genererar ett högt intag av kolhydrater ett ständigt behov av just kolhydrater. Insulinet reagerar snabbt på energin från kolhydraterna och kroppen får då en snabb "skjuts". Men lika snabbt sjunker den om inte intaget fortsätter.

Jag tror också på att ett konstant intag av kolhydrater gör att man får mindre effekt av energin från kolhydrater. Lite som med alla ämnen som vi får i oss. Ett exempel från medicinen: Ett onödigt högt och ofta upprepat intag av penecilin gör ju till exempel att vi kan bli recistenta. Även ett konstant intag av kaffe gör att man behöver ett högre intag för att få önskad energieffekt av koffeinet. Lite väl enka exempel, men det är för att alla ska förstå vad jag menar. Ta det inte ordagrant.

Det jag gjort är att kombinera den kunskapen om hur kroppen fungerar från det jag lärde mig på högskolan. Sedan har jag läst och kritiskt jämfört studier mot varandra. För att sedan dra min egen slutsats och applicera det på mig själv. Och hittills efter 3-4månader så har det funkat bättre med mindre kolhydrater i min kost.

Hur tänker ni när ni läser detta?
Men framförallt. Vad har ni, mina kära läsare, för syn på er kost i kombination till det liv ni lever?

6 kommentarer:

  1. Raka motsatsen är hur jag tänker. Men det var väl inte otippat?

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt kommit fram till liknande slutsatser angående kolhydrater!

    SvaraRadera
  3. Två från skuggarvet, två för och emot. Roligt =D
    Och nej det var inte oväntat Mange

    SvaraRadera
  4. men orvar, glasss gör man ju av mjölk??!!

    SvaraRadera
  5. Har du inte läst detta
    http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

    SvaraRadera
  6. Tant Christina: Jo faktiskt, och han har en poäng men han väljer som vanligt att skriva det dramatiskt.
    Jag har gått ett par kurser med honom på högskolan i början av Idrottstränarprogrammet. Och vi hade alltid livliga diskussioner, för den killen gillar att ställa allt på sin spets =D
    Han hoppade senare av.

    SvaraRadera