söndag 22 mars 2009

Sv Skidspelen

Marias envishet om att gå på Skidspelen lönade sig. Först och främst så fick jag och Magnus var sin biljett av en snäll själ som hade två över. Efter det vimmlade vi lite kort i tältområdet innan vi gick upp dit alla "riktiga" idrottare står; Mördarbacken.

Men det var med Maria som såg ut som en riktig utemänniska. Hon sa faktiskt till mig innan vi gick att jag nog borde ha underställ idag, för jag var visst ingen "utemänniska". Hon har nog rätt. För jag har inget för att köpa funktionskläder, förutom när det gäller cykelkläder. Och de kläderna funkar faktiskt ganska bra i alla sorters miljöer.

Med det sagt så var det ändå jag och Magnus som såg ut som fotbollspelare, eller kanske mer innebandyspelare. Som var upptvingade till Mördarbacken av Maria den riktiga idrottaren. Vi båda hade sneakers på oss samt självklart jeans, och vi hade absolut inga skaljackor på oss. Jag toppade det hela med döskallehalsduk och matchande mössa.

Jag gillar inte att se skidor på tv, eller ja det är ett bra medel för att somna. Men som all annan sport så är det mycket mer upplivande och äkta att vara på plats för att komma så nära utövarna som möjligt. Och det var ganska många som passade på att betala 100kr inträde för att se ett gäng män och kvinnor ta sig upp för en backe med plankor på fötterna och pinnar i händerna.

Både jag och Magnus blev sugna på att köra Cyclocross direkt, då det var perfekt före. Lagom lerigt och hårt. Sedan spånade vi vidare på att det vore extremt coolt att försöka få skidspelen att ha en cx-uppvisningstävling i pausen. För pausen mellan herrarna och damerna var löjligt lång. Jag undrar fortfarande varför? Det var ju ingen ute i spåren precis. Och åskådarna stod mest och frös runt tälten i väntan på nästa start. Ett cx-lopp då skulle vara perfekt eftersom att många gick ned till stadion...

En till fundering som dök upp var. Varför så pass många (fast ändå en mycket liten del) av åkarna hade så dåliga och gammalmodiga kläder. De tävlar ju ändå på världstoppsnivå och åker runt i dåligt sittande, dåligt matchande och i vissa fall slitna kläder. Jag undrar bara varför?

Nåväl jag hade det roligt där uppe i alla fall och tack vare promenaden upp och ned från Lugnet så fick jag lite motion också. Fem timmar var vi ute och avslutade det hela med en mycket god dubbel espresso på Faluns första och enda coffebar. "Would you give the world some love today, baby" var det slående namnet på stället. 20spänn kostade en dubbel ekologisk espresso på det pyttelilla och mysiga haket. Dit kommer jag att gå många fler gånger.

Nu börjar Falun bli riktigt hippt. Numera har vi inte bara ett utan två sushirestauranger och nu också en coffebar... Det är väl bara det att vi är liiite efter?

Bilder från Lugnet:
(Klicka på dem för större storlek)

1 kommentar:

  1. 20kr för en dubbel espresso lät fint, att den dessutom var god betyder att jag måste prova. :) Självklart ska man se sport live om man kan. Kanske inte lika enkelt att följa som vid tvn men mycket roligare.

    SvaraRadera