måndag 13 juli 2009

Cykel är stort i Dalarna


Falu Kurriren och Dala Demokraten är duktiga på att skriva mycket och stort om cykel. Nästan jämt när det varit en tävling i Dalarna är de dessutom mycket duktiga på att få till stora helsidereportage med fräscha bilder (se den ovan på Jens). Okej att de ibland får lite information om bakfoten, Darvell är t.ex. från Skuggarvet och inte Sundborn som de skrev i artikeln ovan. Det om något borde de ju ha koll på, Skugg är ju världsmästarbyn när det kommer till skidor och cykel i Falun.

Men men, jag gillar i alla fall att FK och DD har heltäckande reportage om inte bara Herrarna utan att de också har gott om utrymme åt både damer och ungdomar. Det sporrar inte minst ungdomarna mer och mer skulle jag tro. Och kanske är det räddningen för Cykel i Dalarna, för det verkar ju trots allt som att det börjar bli lite mer ungdomar i sporten igen.

När jag passar på att ge ros åt dalatidningarna så ska jag också passa på att ge en känga åt Svensk cykelmedia. De har all möjlighet att följa ungdomarnas framfart i cykelsverige. För det är många bra ungdomar som sliter hårt där ute och Sverige är inte stort. Tyvärr väljer de stora cykelmedierna allt som oftast att rapportera om världseliten. Information som cykel-världsmedierna oftast har bättre koll på.

Jag tycker att det är dags för en förändring. Jag och Emil Lindgren hade en lång och ofta återkommande diskussion om detta på Cypern i år. Vi båda tyckte/tycker att det är dags för att antingen de medier som finns, börjar rapportera mer och oftare om Svensk ungdomscykel. Eller så är det dags för en helt ny tidning/websida som skriver på svenska (och kanske även engelska) om det som verkligen händer i cykel Sverige.

När vi var nere på Cypern så funderade faktiskt jag själv på att starta igång detta. Det var då jag satt lite missnöjt på skolan och kunde tänka mig att köra igång mitt företag igen. Men så kom Lugnets Äventyr in och tankarna slogs åt sidan. Nu tänker jag dock igen. Kanske inte på att starta upp en helt ny media. Utan mer att inspirera till en förändring och att även hjälpa till att rapportera OM det skulle finnas någon som vill ha hjälp där ute i cykelsverige.

Vad tycker ni om mina tankar? Är ni fler som jag? Eller är jag helt ute och cyklar?

1 kommentar:

  1. Hallå Oskar,

    Är själv inne på samma spår dock i tidningsform, har redan diskuterat med SCF som är på, vad som är kvar är att hitta ett tidningsförlag som är med på noterna.

    Mitt förslag på vad tidiningen skall handla om är just svenska cyklister allt från Pro´s till Nybf/p. Ha en liten avdelning med teknik (detta sköter Kadens så bra ändå) men sedan skriva artiklar om Svensk cykel i all dess form, tävling, motion etc.

    Admin / Cykelbloggar

    SvaraRadera