söndag 5 juli 2009

Svennebanan VS. Utlänningar

Idag var jag riktigt sugen på en fet amerikansk pizza. Tacka tusan för det då jag bara åt två frukostar, en före tävlingen och en när jag kom hem.

Så jag gick ned till American Take Away och stod länge lurandes på vilken pizza som skulle vara alldeles perfekt. Valet föll till slut på Tropical Hot Medium. Då ropade en tjej långt bak i köket; Medium är slut!
Jag undrade; -Vaddå slut?
-Ja den är slut. Blev svaret.
Då förstod jag att det var degklumpen de har till Medium pizzorna som var slut.
-Kan man inte slå ihop två små degar då? Frågade jag.
-Nej. Blev svaret.
-Nähä men då skiter vi i det då. Kontrade jag och så gick jag.

Hade det inte varit för att jag är så tokigt förtjust i deras pizzor så skulle jag inte handla där mer. Snacka om taskig service, för hur svårt kan det vara att ta en mindre deg och göra den större? Eller i alla fall beklaga sig och erbjuda rabatt eller liknande? De som jobbar på American är oftast unga svenska tonårstjejer och ibland någon enstaka yngre kille.

Nåväl Tonys Pizzeria är en annan favorit jag har. Och den drivs av "utlänningar", konstigt nog så har det aldrig varit ett problem att handla där. Jag har till och med fått en hel 1,5L Fanta gratis där för att de inte orkade slå in den igen efter jag betalat min pizza med kort. Kommentaren var då; -Äsch ta Fantan. Du kommer ändå tillbaka snart och köper än mer. Visst tusan hade de rätt.

Svennebananfjortisar VS. Utlänningar: 0-1

Ett annat exempel på hur serviceinriktade inflyttade personer är:
Igår åkte jag och Maria tåg hem från Blomstermåla. Först blev det ersättningsbuss då tåget var sönder. Vi möttes av en grinig busschaffis och en gammal tyst gubbe samt en jäll yngre tjej. Alla var av "typiskt" Svenskt ursprung. Inget ont om dem. De gjorde sitt jobb, inget mer. Men med en hel buss full av stressade resenärer och en kurvig resa så kunde de åtminstone lett lite och gett lite mer information om läget.

När vi sedan skulle på tåget i Mjölby så kom det fram en uniformsklädd man. Han kom från tågföretaget. Trevligt frågade han oss om vart vi skulle och sedan visade han oss längre bort på den långa perrongen. Då tåget skulle stanna där och inte 100-200m bort där vi stod. Trevligt av honom tänkte vi. Då vi inte bara hade två stora väskor med oss utan också två cyklar och tre hjulväskor, som skulle bli jobbiga att hantera den långa sträckan när tåget kom.

När sedan tåget anlände så hade den trevliga konduktören reseverat plats på tåget åt våra cyklar och packning. Han visade oss till och med var vi skulle gå in. Det är service det. Gissa om han var svennebanan eller utlänning. Just det utlänning.

Svennebanan VS. Utlänningar: 0-2.

Stämmer mina absolut ej vetenskapliga iakttagelser med det ni mina läsare har upplevt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar