lördag 11 juli 2009

Uppladdning inför Mörksuggan


Har tillbringat nästan hela dagen tillsammans med min kära familj. Först tog vi en tur runt Lugnet i fint solsken och ljumna vindar. Sedan åkte vi ned till stan och tog 11-kaffe, precis som pensionärerna. Efter det skulle Mamma och Mormor ut på stan lite, de tvingade med Pappa också. Men jag fick tillåtelse att åka ut och träna lite.

Givetvis hade det börjat regna då, men det kom bara om vart annat i skurar och det var ändå varmt. Så det var ganska ok. Jag började med att veva runt Varpan för att få blod i de stela lemmarna kallade Ben. Huva vad tungt det gick. Jag var nära att avbryta efter 30min och åka hem, för då kom det också en ordentlig skur. Som ni ser nedan var jag j-ä-t-t-e glad:


Jag bet dock ihop och åkte hem efter dämparpumpen för att kunna justera trycket. Min Lockout har ju gått sönder som sagt tidigare och Mörksuggan är ju ganska snäll. Så om jag ska köra med öppen dämpare så måste den i alla fall vara lite hårdare. Dels för mastodontbacken i början men också för alla grusvägar.

Så jag tog först och laborerade med dämparen uppför Svärdsjöbacken för att testa hur Vidablick skulle kännas. Men det räckte inte till. Jag var ju tvungen att testa i terräng också. Så jag åkte upp till Lugnet och testade. Jag tryckte på uppför på asfalten och sedan tryckte jag på nedför på SM-banans utförslöpor.

Jag hittade tillslut en acceptabel nivå i luftkammarna. ca 150 PSI i den positiva och runt 100 PSI i den negativa. Cykeln blir lite högre än vanligt tack vare det höga trycket men den går faktiskt förvånansvärt smidigt nedför ändå, det höga trycket till trots. Dessutom så sjunker den bara 20% (enligt skalan på gaffelbenet) vid hård klättring uppför.

När jag kom hem så hade Mamma och Mormor börjat med maten. Blodpudding, falukorv, stekt färskpotatis, ägg och vitkål blandat med lingonsylt. Vilken fest. Efter det så mekade jag cykel, sedan tog vi en tur för att bland annat få på mitt bakdäck. Jag bytte från Michelin XCR Dry till Michelin XCR Dry för att ha det absolut optimalaste däcket imorgon.

Sedan körde jag en sightseeing med dem, och efter det så fixade vi lite kol och tändvätska för att premiär grilla vår "nya" klotgrill på balkongen. I sann grillpremiäranda fortsatte vi med bra väder vid premiären.
När jag och Maria gjorde vår absolut första premiär på balkongen så var det nämligen 2dm snö och vi hade då en engångsgrill. Idag var det ihållande blåst och snett regn. Men pappa är van och proffesionell grillare, så han fick ta tag i premiären och kycklingklubborna. De smälte i munnen.

Nu ska jag smaka lite av den 13åriga Tallisker som jag fick av Maria på min födelsedag. Snacka om optimal uppladdning. Vilket kan behövas imorgon då det är ett otroligt starkt startfält. Hoppas många av LVG-åkarna kör lika snabbt som mig uppför Vidablick, så att jag kan få lite skjuts ifatt efter toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar