söndag 18 april 2010

Lågpulsat på Punkaberget

Foto: Thomas Rissveds.

Ja en liten rapport från årets första TräningsTävling vore väl på plats. Vi blev tre tappra från Falun CK som ville träningstävla; Jag, Robban och Jenny Rissveds. Henrik Öijer och Jens Westergren är nu tydligen motionärer och drog ut med den gruppen.

Men vi blev inte så ensamma ändå på Jungfruberget, Anders Haritz och en ung talang från Säter dök också upp. Vi rullade två varv runt banan så att alla skulle hitta ordentligt, så alla förutom jag hade kört hela banan tidigare. Och det är inte helt lätt att hitta runt i myllret av stigar och gångvägar på Jungfruberget.

Vi beslutade att köra 2 heat om 2 varv för att alla skulle få lite stress och press. Banan består egentligen av en läng stigning och en lång utförsträcka. Första heatet tog jag täten och alla andra följde. Robban hängde med längst och låg på rulle i hela den långa klättringen, sedan trodde han att han fått punka och försvann när det gick utför. Själv tror jag på att det bara var en ursäkt för att han inte kunde hänga med i mitt tempo...

Robban kom hur som helst ikapp i klättringen igen och gick förbi på toppen. Jag följde och fick se en fin vurpa när Robbans bakhjul tappade fäste och likaså en av hans barends. Robban dök i backen och trasslade ihop sig med hojen. Så jag kunde enkelt åka i mål som segrare.

Vid återsamlingen kunde vi konstatera ett par stumma ben på Jenny, en punktering från Säterkillen och en avdragen sadelstolpsbult från Haritz. Punkaberget levererar.

Så i heat två blev det bara Robban och jag. Den jäkeln är ju så nedrans lätt och har dessutom fullgung så denna gången tryckte han ifrån redan i första klättringen. Och jag såg honom bara efter utförsåkningarna då jag tagit ikapp lite. På sista varvet lyckades dock Robban med det ädla konststycket att punktera. Punkaberget levererar. Och jag kunde återigen rulla i mål som segrare. Det är först över mållinjen som räknas, det vet vi alla.

Själv hade jag riktigt sura ben idag och också låg puls och inte heller så mycket driv. Tanken slog mig på slutet av heat två att jag inte alls fick ned kraften från bakhjulet i backen. Vilket är lite störande. Och så satt jag lite väl högt med mitt Riserstyre och 0° styrstam. Så nu åker den vinklade stammen på, och sen hoppas jag att det bara var sura ben som gjorde att kraften inte kom ned i backen. Att åka utför var dock en fröjd och jag trivs väldigt bra på spöket i tekniska utförslöpor. Nu fattas bara resten, och det hör nog mer ihop med min form faktiskt.

Min pulsklocka bestämde sig för att var full till detta pass så tyvärr missade jag varvtiderna på andra heatet. Men första heatet gick runt 19 minuter i alla fall. Och varven i andra låg på runt 9 minuter. Snittet på det första heatet var 168 och max 178, och jag kan bara anta att det fortsatte så. Tiderna är ganska lika mot mina tider vid samma tidpunkt förra året, skillnaden nu är att detta var mitt första skogspass och att jag inte varit på Cypern. Dessutom så kände jag mig inte så vass idag. Hoppas detta bådar gott.

Dagens Träning
TräningsTävling
Tid: 2 heat om ca 19 minuter
Medelpuls: 168 bpm (på första)
Maxpuls: 178 bpm (på första)
Total tid: 1.50 h

Foto: Thomas Rissveds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar