onsdag 17 mars 2010

Mer internet

Just nu sitter jag på ett mobiltbredband, med uppkoppling på max 10Mbit/sek men jag ligger mer närmare 3Mbit/sek. Jag är van att surfa runt med 20Mbit/sek och över. Men hör och häpna, det stör mig inte så mycket med den låga hastigheten.

Jag har nämligen börjat använda Googles nya webläsare; Chrome. För jag fick höra av Miro att den skulle vara speciellt snabb med Mac. Nu vet jag inte hur snabb den är med PC, men Chrome är bra mycket snabbare än Safari och Mozzilla på min Mac i alla fall, Explorer ska vi inte ens ta upp i detta hänseende. Den är ju bara skitkass om man jämför mot de tre andra.

Inte nog med att Chrome är snabb, den har många bra funktioner och i och med att den kommer från google så kan man söka direkt i adressfältet och få "pop-upp förslag" direkt under i dropplisten. Mycket bekvämt och smidigt måste jag säga. Sedan har Chrome en mycket bra webside-granskare som är speciellt bra för mig när jag pillar med min och andras bloggar. Högerklicka och "granska komponent" gör det enklare för mig att hitta en speciell komponent i kodningen på en blogg/hemsida. Det kan vara en speciell linje som ligger på sidan som jag inte hittar när jag läser i koden, men genom granska komponent kan jag se var den ligger och sedan ändra. Mycket smidigt.

Ni som kör Chrome, vad ser ni mer för smidiga funktioner? Och upplever ni också att den är bra mycket snabbare än andra webläsare? Och ni bakåtsträvare som fortfarande sitter på Explorer (och förmodligen på PC) vad har ni för anledning att vara kvar? För det är många av er som besöker min blogg som sitter på just Explorer. Är det vanans makt som gör att ni är kvar?

2 kommentarer:

  1. Ja, det är vanans makt. Jag ska ta mig i kragen, lovar.

    SvaraRadera
  2. Ja nu har du ingen anledning längre Tom =)

    SvaraRadera