onsdag 3 mars 2010

Fika för att bota knäont


Hitta Ola.

Ja igår körde jag och Ola ganska hårt och vi var båda rätt trötta idag när vi skulle ge oss ut på nya äventyr. Men vi siktade på runt 4 timmar och en fin fika. Så jag beslöt att Gustavs fik skulle besökas, bättre och billigare fika för cyklister får man leta efter.

Men på vägen dit redan när vi åkt 30 minuter och fått dagens första kisspaus under motorvägen mellan Falun-Borlänge, i höjd med Falu Krossen, så började mitt knä göra ont. Och det blev bara ännu värre när vi svängde av och siktade mot Ornäs. När vi körde under Falun-Borlänge-vägen igen vid Ornäs så sa jag till Ola att rundan nog får bli kortare för smärtan var för stor.

Cykelparkering på vintern...

Så det blev att ta in på Torsångs Café och njuta av deras fika istället. Jag slängde mig på den sista fyllda muffinsen i ett desperat försök att döva smärtan med fika. Tyvärr räckte inte det med två koppar kaffe, en muffin och en daimkaka. Smärtan bestod när vi rullade ut från cafét. Så det blev att vända hemåt.

Utanför fiket stod två "skotran" och tankade, sa någon riktig jäkla vinter?

Och för att få kortast väg tänkte jag att vi skulle testa och se hur isen på Runn var. Den var tyvärr riktigt kass och översnöad. Sedan blåste det riktigt hårt där ute på sjön också. Men det hindrade inte Ola för att ha lite skoj och sladda runt:



Hem kom vi i alla fall tillslut och vi fick en romantisk lunch för oss själva också. Jenny tyckte det var godare med fryspizza och roligare att se på Desperate Housewifes. Medan vi mummsade på blodpudding och snackade cykel. Jag förstår att hon omprioriterade, vem orkar lyssna på två cykelnördar som smaskar inälvsmat med stor aptit?

Ola åkte i alla fall hem efter lunchen och jag åkte till velodromen för att jobba lite. Jag stod brevid banan hela passet för att skona mitt knä och tänkte göra likadant i morgon när jag jobbar. Jag vill verkligen inte köra sönder mitt knä nu, även att det bara förmodligen är överansträngt.

Något positivt som jag märkt under dessa två dagars distanspass är att jag känner mig starkare i kroppen och speciellt benen. Jag tycker mig ha bättre och mer tryck i benen än jag haft tidigare vid den här tidpunkte på året. Dock så är min uthållighet riktigt kass, men den är tack och lov lätt att träna upp. Jag väljer att tro att min träning på Vibes och Velodromen har gjort stor skillnad i min kroppsstyrka. Och jag hoppas att detta är något som kommer att ge mig fina framgångar under detta årets cykelsäsong.

Dagens Träning:
Tid: 3 timmar
Längd 66.6 km
Ansträngning: Distanstempo

Gårdagens Träning:
Tid: 4 timmar 50 minuter
Längd: 103.2 km
Ansträngning: Snabbdistans och runt tröskel

1 kommentar:

  1. möjligen 1 skoter då den ena är en Yamaha.

    SvaraRadera