söndag 28 mars 2010

BK Data to the rescue!

De underbara killarna på BK Data trollade fram en miniportsladd och en HDMI-kabel till min MacBook Pro. Vilket räddar min tillvaro i min lägenhet, varför undrar ni. Jo! för nu kan jag tex. se på Voddler på TV:n eller någon annan film. Vilket är underbart för mig då jag bara har det analoga utbudet i mitt TV-uttag; alltså 1:an, 2:an och 4:an...

Det som är ännu bättre med dessa små kablad är att jag nu kan se på koppla upp min Mac mot vilken TV som helst med HDMI anslutning och se på riktigt högupplösta filmer, serier, dokumentärer osv.

Och som allt annat till Mac så var anslutningen till TV:n en mycket enkel historia. Nedan ska jag visa hur det gick till i fyra enkla steg, plus ett klant-steg från min egen sida...

Steg 1: Ta med dig påsen hem från BK Data.

Steg 2: Ta ut sladdarna ur påsen.

Steg 3: Koppla in sladdarna i TV:n och Mac:en. Din Mac sköter så att du då får en extra bildskärm i rätt upplösning på TV:n.

Steg 4: För att se på film behöver du ändra till klonad skärm. Gå in på Systeminställningar och Bildskärmar för att kryssa i Skärmbildsdubblering.

Klart för avnjutning!

BONUS:
Steg klant: När du kopplar in sladden i TV:n se då till att resa dig extra snabbt och slå huvudet i en vass IKEA-hylla sittandes i en hård betongvägg så att det ekar in till grannen.

6 kommentarer:

  1. hehe. Grymt, men det är faktiskt lika lätt till PC med, tro det eller ej! :) Du har en kanal till som du glömde nämna, den grymma (?) kanal 6!

    SvaraRadera
  2. Däremot får du inget ljud genom kabeln, aaaigt?

    SvaraRadera
  3. Adam: Det luktar som ännu en utmaning ;)

    Hjalmar: Precis, det går genom hörlursutgången som dessutom även är optisk för de riktigt kräsna.

    SvaraRadera
  4. Det är tur att man kör PC. På min kör man HDMI till HDMI med kristalklart ljud och bild till bioanläggningen..;o)

    SvaraRadera
  5. Ohoh gaddar ni ihop er?
    Per: Det är kristallklart här med ;)
    Adam glöm inte att du kör en iPhone... Du skulle älska Mac tror jag ;)

    SvaraRadera