onsdag 17 mars 2010

Nattsudd och experthjälp tack

Utan träning och fasta morgontider att hålla så blir det lätt lite senare än vanligt på kvällarna. Nu fastnade jag i kodningen på bloggen. Jag vill att mina bilder ska bli bredare/större när jag laddar upp dem i ett inlägg. Hittills har jag bara lyckats få bilderna som kommer in via mina mobilbloggningar att bli bredare. Lite irriterande är också att de blir lika breda oavsett och bilden står "horisontellt" eller "lodrätt".

Koden jag fört in är denna (under avsnittet *posts):

.post img {
padding:0px;
width:400px;
border:0px solid #cccccc;
}

Vilket alltså gör att bilderna blir 400px breda eller om jag ändrar till % att de blir 70% breda (vilket är ungefär lika som 400px) MEN jag vill ju alltså att bilderna ska bli relativt större, så att jag slipper att en lodrät bild fyller upp en hel sida, likt den svarta bilden 3 inlägg nedan. Men lägger jag till Hight: 200px eller 50% så blir ju bilderna helt ur propotion. Så vad ska jag göra för att bara få bilderna ca 30% större och i propotion?

Det konstiga är också att jag bara lyckas få mobilbloggningarnas bilder att bli större och inte de andra bilderna som jag infogar genom blogger från min dator. Någon som sitter på en smart lösning och vill glänsa? Jag kan bjuda på en fika som betalning om det är så, och är ni en person jag känner bra så kan ni få min inloggning för att själva testa er fram i min kod.

Och nej det händer inget om jag sätter width:400; och alltså utelämnar px. Snälla Bullen hjälp mig.

2 kommentarer:

  1. Jag har ingen anning men ett försök kan ju vara att titta på hur bilderna som du lägger in via mobilen är uppsatta. Högerklicka på sidan och ta View Source och scrolla ner till den bild som blivit bra och se vad som står där.
    Såg att det stod
    style="display:block; margin:0px auto 10px;
    på några kanske kan vara något att titta vidare på.
    Känns som jag måste komma igång med programeringen nu så jag lär mig något...;o)

    SvaraRadera
  2. Haha, du har ju en bra aning ju=)
    Kom igång med programmeringen du så att du kan hjälpa till =D

    SvaraRadera