måndag 22 mars 2010

En godnattsång


När jag gick i högstadiet och på gymnasiet så lyssnade jag ofta på Raised Fist. Jag hade två grymma planscher och en eller två T-shirts. De var hårda och jag gillade hård musik då. Men jag tröttnade efter ett tag på det monotoma brölandet och de lika melodierna. Tills deras senaste album kom. Då återupptäckte jag det mäktiga hardcore-bandet från Luleå.

De har hittat melodierna och sångaren Alexander Hagman har odlat fram en bättre röst och man kan nu tydligare höra vad han growlar om. Ja de heter så när man skrik-sjunger. Det är ett imponerande sätt att sjunga men det är inte alla som får till det. Och det är inte heller alla band som kan fläta in growl i sin musik så att det låter bra. Ofta blir det bara kaka på kaka och ett enda tjockt muller. Raised Fist har dock lyckats nu på senare år att nyansera sin ljudbild och få fram en klar Hardcore, och det mina vänner. Det är inte lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar