Vi startade dagen lite sent, för "någon" var långsam. Sedan körde jag in i virrvarret av motorvägar runt Gent och Antwerpen. Jag har bara blivit körd genom Tyskland och Belgien förut. Men nu körde jag och shit vilken tur att vi hade GPS. Det var väganvisning högst var 20de kilometer... Ja högst. Men vi kom fram och det snabbt.
Sedan började nästa kaos, en stor GVA tävling. Loenhout har haft VM 2001 och hade rutinen, då var det Erwin Vervecken som vann. Idag vann store Sven Nys. Han är mäktigt stor här i Belgien och jag har lånat hans pump idag för att pumpa Manges bakhjul. Ni kan få ta på mig när jag kommer hem.
Mattias startade i alla fall först i U23 klassen och han trodde först att starten var flyttad då Juniorerna var försenade. Därför bad han mig stanna vid bilen för att vänta med en fräsch och fin tävlingscykel. Medan han värmde upp på banan med reservcykeln. Starten blev givetvis inte flyttad och jag fick lägga benen på ryggen tillsammans med en cykel och tre hjul.
Då var det tur att Materialposten var på andra sidan banan från där vi stod. Att springa med stövlar i lera till vristerna och brottas med kravallstaket är faktiskt ganska utmanande och spännande ska ni veta. Att Belgarna visade mig runt den långa vägen till depån gjorde inget, då fick jag springa brevid Mattias några gånger.
Väl framme i depån brottades jag vidare med de övriga mekanikerna. Det blev nästan fight vid högtryckstvätten direkt när jag skulle tvätta första gången. En kille slängde sig in framför en gubbe som väntat snällt på en tvätt. Gubben blev så klart riktigt sur och började gorma, killen rörde inte en min. Då börja gubben putta på killen men han totalignorerade gubben och slapp undan då det blev en annan tvätt ledig. Det är så man gör. Det var lerigt som tusan så det blev några byten och jag fick snabbt in taktiken. Lagom tills det var slut.
Sedan var det Manges tur och nu var jag bättre förberedd. För det första hade jag nu en bättre väg till materialposten och så visste jag var jag skulle stå. Brevid Nys och Alberts killar så klart. Kaoset i depån var mindre denna gången och jag hann faktiskt tvätta och ljustera bakväxeln på ett halvt varv mot ett helt när U23orna körde.
Mange startade bytet i depån med en punktering bak och nästa varv slängde han in crossen med punktering fram. Sedan strulade bakväxeln och efter det så var det dåligt med luft i bakdäcket efter det (då jag lånade Nys pump). Så nog fick jag jobba i depån den gången allt. Vilket behövdes då det regnade konstant. Måste bara berätta att Mange lyckades med bedriften att vurpa av toppen av ventilen (den man skruvar på) idag i ett kravallstängsel. Det var första punkteringen och den kom tidigt så han hade aldrig någon riktig chans att komma upp i fältet ordentligt. Men i morgon är en annan dag.
Jag körde hela vägen hem i ösregn och mörker också, och bara en gång höll jag på att missa avfarten. Men bussen är ju som en hel monstertruck så att slänga sig från längst till vänster över 4-5 filer var aldrig något problem. Däremot blev jag lite trött av allt körande däckade ett tag på ratten när Mattias och Magnus var inne och handlade.
Tack vare min powernap så kunde jag sedan tvätta alla cyklar och hjul när vi kom hem. 4st cyklar och 8st hjul blev det. Efter det blev jag servad med mat av killarna. Sedan var det dags att gå ut igen och smörja upp cyklarna och byta kedja. Som tack för det fick jag en Hoegaarden och en jäkla massa limångor från grabbarnas däckbyte i rummet. I natt somnar jag snabbt
Det verkar hårdare att vara mekaniker än tävlande ju?!
SvaraRaderaGött jobbat. Lycka till imorrn
SvaraRaderaNu börjar du låta som våran mekaniker i CRT! Grymt jobbat Oscar!
SvaraRaderaTack alla!
SvaraRaderaDet är ganska hårt men också riktigt jäkla kul. Som det känns nu gör jag lätt om det, men fråga mig försäkerhetsskull när jag kommit hem också ;)