onsdag 30 december 2009

Silvestercross

Idag har jag haft det lite lättare i depån än vad jag trodde från början, då Mattias och Magnus startade samtidigt. För det första så fick jag oväntad hjälp av en kommande mekaniker till Joker-Bianchi (kommer inte ihåg hans namn dock). Men det var jag som styrde och ställde, så han fick rätta in sig i ledet i Team Kalas. Men med två par extra händer så kunde jag nu överlämna cykeln på äkta Cross-sätt. Det vill säga att åkaren slänger cykeln i händerna på Meck 1 och tar cykeln från Meck 2 som i sin tur sätter fart på cykeln. Äkta.

Men banan var inte så lerig som igår, idag var det mest blött och det var heller inte så många åkare idag. Mattias bytte hoj två gånger så att han skulle få cykel 1 ren och fin. Joker-Bianchi mannen översatte vad de sa i högtalarna åt mig så jag hade bra koll på läget. Mattias startade i bättre tempo än Magnus. Dock fick jag höra på vägen hem att det var för att Mattias hade trängt Magnus i början, säg vad har man inte teamkompisar för?

Trots lugnet i depån så hade jag att göra idag då jag passade på att både fota, filma och coacha grabbarna med tider och positiva ord. De i depån skrattade lite åt mig, jag förstod först inte varför men efter ett tag trillade poletten ned. Jag skrek ganska högt och överröstade de flesta Belgarna. Och en gång skrämde jag nästan livet ur en dam som stod brevid mig i depån. Roligt.

Mange bytte inte cykel en enda gång idag men det var det fler som inte gjorde. Stybar och Albert bytte bara en gång och det när de var loss eller hade tappat. Så det var inte så mycket kaos i depån. Det var mest Merida meckarna som sprang överrallt. Hermida bytte cykel som en tok nämligen, minst varannat varv var han inne i depån. Så jag fick flest kort på honom och hans nya cross. Undra om det är en Merida eller om det är ett annat märke som är lackat i Merida-färgerna. För det var en kolfiber-cross nämligen och det har inte Merida till försäljning.

Det var inte så mycket meck efter tävlingen idag när vi kom hem då högtrycken på tävlingen var så lättillgänglig och dessutom sprutade varmvatten. Det senare fenomenet var ganska roligt då det bildades en tjock dimma in till depån och det var en väldigt tvär vänsterkruva in också. Dimma i kombination med tvär kurva och enormt mycket vatten från tvätten gav en hel del sköna vurpor, och vissa åkare åkte in i depån av misstag för att de inte hann svänga.

Här har ni en film från den kurvan:

Och här har ni dagens bilder (klicka på bilden för att se större):
Lite av depån, Kalashuvudet är mitt.

Andra sidan av depån med en fin vy över Frituuren.

Mange var stark idag.

Nilsson lika så.

Men Mange hamnade bäst på bild.

Denna kille kom med på många kort. Dock var det ganska dimmigt så många bilder blev skit i början. Här är Hermida på en av sina cyklar.

Och här är Hermida på en annan av sina cyklar. Fina hjul på denna.


Snyggast cykel i klungan enligt mig. Har dock tappat namnet på åkaren. Någon som vet?

Vissa var hårdare än andra och körde givetvis kort. Så ska det se ut.

Belgisk stämning och högtrycksdimma.

Dimman innifrån.

Kalla händer botas lätt i Kalasbilen.

Arzelbonus från igår:

Fattar ni ordvitsen? Så hög är humorn i Belgien. Ovan ser ni en av meckens uppgifter. Tafsa på manliga cykliststjärtar.

1 kommentar:

  1. Grymt! Hehe, när du först skrev Hermida, trodde jag det var en dålig ordvits på Merida! :)

    SvaraRadera