tisdag 8 december 2009

Off da Hook!

Idag har telefonen gått varm, samtal in - samtal ut. Heeela dagen. Produktiv och rörande också. Har fått en hel del sagt och fått många insynsvinklar i livet. Tack för att ni finns där, ni vet vilka ni är!

Mellan alla samtal så har jag också fått en hel del träning avverkad. Jag vaknade för en gång skull ganska tidigt på morgonen och begav mig sedan upp till friidrottshallen för att få lite intervaller körda. Målet för dagen var 3x20 minuter. Något som jag från början trodde skulle bli svårt, då detta var första Sweet Spot passet för vintern. Men redan efter första intervallen blev jag mäkta imponerad av hur bra benen gick runt och på ett bra watt-tal dessutom. Jag låg "bekvämt" mellan 280-290 watt genom alla tre intervaller. För det blev till min stora förvåning tre intervaller körda. Och jag hade nog kunnat klämma till en fjärde också. Jag säger då det, Sweet spot intervaller är grymt sköna!

Kollade också nu över mina mål för 2010 och såg att jag hade ett mål med att sätta minst två hela 20 minuters över 300 watt i januari. Kan man revidera och höja en målsättning...

Efter intervallerna i friidrottshallen blev det en snabb lunch bestående av potatissallad och sill. Sedan skyndade jag iväg till Vibes for Life där Darvell väntade på lite sparring. Vilket han också fick av mig (nåväl lite grand i alla fall) för första gången på riktigt länge. Jag har ju mest gett upp övningarna grabbarna Kalas kör på Vibes. Men idag gick det vägen. Två grymma pass till boken helt enkelt. Det är underbart att träna när det stämmer, då går det så mycket bättre att motivera sig när det går dåligt.

Dagens Träning:
Intervaller 3x20
Total tid: 1.30 h
Snittpuls under intervall 1: 170. Intervall 2: 172. Intervall 3: 170
Maxpuls under intervall 1: 176. Intervall 2: 178. Intervall 3: 177
Motstånd: 280-290 watt
Kadens: 98-100 rpm

+ 1 h Vibes

3 kommentarer:

  1. Ja det är en fröjd när Sweetspot flyter på, det är ju en hårfin gräns ibland mellan att man tvivlar på sitt psyke till att man får en boost av sitt självförtroende. :)

    Själv har man en bra bit kvar till att orka 300 watt vid tröskel i 3x20. Sen har vi Kilokroppsviktsfaktorn också, den ska vi inte ta upp innan jul!

    Nyfiken, vad tycker du om Vibbträningen, mot "traditionell" styrketräning t.ex?

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. Jesper: Vibes fungerar mycket bra för mig. Då jag inte direkt behöver mer muskler utan smidighet och allsidig styrka (främst bål). I och med att man jobbar med sin egen vikt hela tiden och med mycket balans får man en bättre och jämnare styrka. För att vara lite fysiologisk så kopplar man in antagonistmusklerna och även de mindre musklerna i en muskelgrupp på ett sätt som gör att ,jag i alla fall, blir mer stabil och får bättre kroppskontroll.

    Det är mycket likt balansträning med boll, rörlighetsträning och MAQ(Muscle Action Quality) osv. Men i och med att man kopplar in vibrationerna får man en högre effektivitet/bättre motstånd. En annan bonus är också att man kan ställa in maskinen på olika frekvenser och på så sätt få massage. Men även vibrationer som hjälper till så att man kommer djupare i tänjövningar.

    Adam: Du skulle bara veta ;)

    SvaraRadera