torsdag 9 april 2009

Äckligt frosseri


På väg till jobbet idag så kom jag ifatt en mycket imponerande sopmaskin. Det var en stor lastbil med en kombinerad sopmaskin och transportbälte på släp. Detta "släp" blötte ned vägen, sopade upp gruset och transporterade det upp till flaket. Sen var det helt rent på gatan. Det gillade jag att se.

Med sopbilarna så har även vårvädret kommit med regn och dimma växlat med strålande solsken. Och i takt med detta har vi även anlänt till påsken. "Frosserihögtiden". Igår konstaterade Maria att hon inte längre är sugen på godis. Hon tyckte till och med att det var lite konstigt att se folk som tryckte i sig kilovis med godis. Jag förstod inte riktigt då, men höll med för det lät inte bra.

Idag fick jag dock uppleva det själv när jag gick in i fikarummet. Allas vår "hatade" prinsesstårta stod uppdukad gånger 5 på bordet. Det ihop med två gigantiska skålar godis. Vilka säkert rymde 7 kilo vardera. Och där satt personalen och gluffsade i sig. Jag gillar vanligtvis inte prinsesstårta och nu gillar jag den än mindre. För att inte tala om godis. När man vet vilka konstiga kemikalier det innehåller och hur lång tid det stannar i kroppen. Ja då är det inte så attraktivt längre. Speciellt inte när man ser frosseriet i närbild. Sverige skulle må bättre med straffskatt på godis. Både ekonomiskt och kroppsligt.

1 kommentar:

  1. Det är ju skitbra om det stannar länge i kroppen, då får man ju ut mer av godiset.

    SvaraRadera