tisdag 5 januari 2010

2010 års planer, material och sponsorer

Tänkte ta tillfället i akt att presentera de sponsorer och det material som jag hittills fått klart med samt de planer jag har för denna säsong. Men först måste jag också säga att jag ägnat mycket tid i höst/vinter med att försöka få ihop ett litet miniteam i Falu CK. Tanken var att försöka få en bra support från klubben men även ge mycket tillbaka genom att stötta ungdomarna och hjälpa dem framåt. Sedan jobbade jag också fram en fin plan och bra beskrivning av satsningen för att presentera för de lokala företagen i hopp om att få lite stöd.

Huvudfokus var dock att försöka få ett bra samarbete med cykelmaterial först innan teamet kunde bli en realitet. Cykel & Fjäll gav som vanligt ett bra erbjudande och ställer som vanligt alltid upp. Jag kommer att fortsätta mitt samarbete med dem, men bara när det gäller tillbehör och reparationer. Ghost gav ett än mer generöst erbjudande och det var nära att vi fick till vårt lilla miniteam genom dem. Den andra personen/parten i denna satsning hade dock svårt att finansiera sin satsning och vi såg oss om för att försöka få ett bättre erbjudande.

Svaren från de vi kontaktade dröjde och vid julhelgen bestämde Jag mig för att Jag inte kunde vänta längre och beslutade att köra med mina gamla trogna och mycket vänliga samarbetspartners. Den andra parten jag tänkte göra denna satsning med är en kille från Falun, men då det ännu inte är klart med vad han ska göra 2010 så väntar jag med att namnge honom. Jag återkommer när han officiellt har gett ett beslut, för han är fortfarande välkommen till Ghost och det projektet vi lagt ned så mycket tid i. Jag och Falu CK kommer ändå att ha kvar vår plan att förbättra träningarna och upplägget inför tävlingar för de unga och lovande i klubben. Det kommer att bli ett intressant arbete som jag ser fram emot.

Jag satsar alltså vidare som jag gjort tidigare, med mig själv och med uppbackning från Team Ghost Sweden. Bossen Jimmy Lindgren har varit mig trogen i två år nu och vi fungerar bra ihop. Teamet är spritt mellan många klasser och är egentligen inget riktigt team i den bemärkelsen att vi kör för samma klubb/team. Men vi har en gemensam support från en rad sponsorer och vi har gemensamma träffar och hjälper varandra så gott vi kan.

Cykeln jag kommer att köra på i år är denna:

Klicka för större bild.
En Ghost HTX Lector Worldcup med full Shimano XTR, Magura Durin gaffel, och full Ritchey WCS. Sadeln är en Selle Italia SLR. När det kommer till däck så har jag fortfarande ingen sponsor. Men jag kommer med största sannolikhet köra mina köpta och riktigt fina Dugast tuber på tävlingarna.

Sponsorerna som stöttar Team Ghost och så även mig till nästa år är än så länge:
*Powerbar - leverantör av superba energiprodukter som är förvånansvärt rena på tillsatser och som dessutom smakar väldigt gott.
*Haga Sportswear - Glasögonproducent med huvudkontor i Falun. Vilka leverera glasögon till hela teamet och dessutom har en specialmodell utvecklad av Björn Lind.
*Grip Grab - En Dansk firma som gör, vad jag tycker, världens bästa cykelhandskar. Ledord för deras handskar enligt mig; lätta, tunna och med bra komfort.

Mina egna personliga sponsorer som följer med mig även i år är:
*Cycle-in-cyprus.com - Min faders excellenta firma som anordnar cykelresor ned till Cypern. Han kan hela ön utantill och tack vare det stabila vädret nere på medelhavsön går det så gott som att köra kortbyxor året om. I alla fall om man kommer i från Sverige.
*Kalas Unique Sportswear - Jag har ett långt samarbete med Kalas och jag var faktiskt den första kunden som lade en order på Kalas Svenska kontor, när det startade upp. Jonas Gunnarsson som styr och ställer där har ett stort hjärta och jag är honom evigt tacksam för att jag får köra i så välgenomtänkta kläder som jag dessutom kan få i precis den design jag vill.
Lokala sponsorer i Falun:
*Vibes For Life / Friska - Anders Lind har hjälpt mig ända sedan jag blev med i Falu CK 2003. Hans strukturering av min träning och hans ledarskap har gjort mig till en självtänkande cyklist. Han ger mig även massage, lindring av skador och nu kan jag även träna upp min styrka hos honom på hans gym Vibes For Life i Falun.
*Hårsalongen 90 grader - (ligger bakom Cykel & Fjäll, mitt mot biblioteket) som jag haft ett mycket bra samarbete med. Och som också i fortsättningen kommer att se till att jag är näst snyggast i Sverige, kanske till och med snyggast 2010?
*Fotobutiken Foto A-Bild som har hjälpt mig länge och väl, vi är varandra trogna och har roliga möten. De är proffs på allt som har med foto att göra. Ett tips är att kontakta dem för att skriva ut personliga tack-kort till sponsorer.
*BK Data som hjälper mig med min datorutrustning och har visat sig vara ett roligt gäng som jag trivs med. De är speciellt bra på Mac och Apples övriga produkter.
Tack ni alla lokala trevliga företagare från Falun för att ni stöttar mig!

En ny trevlig sponsor som jag fått klart med till i år är Mattias Hellöre, en privatperson med en egen liten firma som själv tillverkar lättviktskomponenter som; klingor, lättade vevpartier, rulltrissor mm. Kolla in hans hemsida Experimental Prototype för att se vad han erbjuder. Han kan göra olika lättviktslösningar på beställning också. Det var han som gjorde min 25 gram lätta kedjestyrare till exempel. En styrare jag hoppas kunna köra med på MTB också. Mattias kommer även att ta in lite andra lättviktsprodukter som jag kommer att köra på till nästa år. Jag skriver om dessa produkter när allt är klart.

Detta var alltså alla sponsorer som jag hittills fått klart med, håll er uppdaterade här till höger på bloggen för att se sponsorernas utbud. Och även om jag landar någon ny trevlig sponsor som vill hjälpa mig. Om ni som läser detta är intresserade av att hjälpa mig eller vill göra något projekt ihop med mig så skicka iväg ett mail till mig på: oscar@oscarekstam.com
Dit kan ni också vända er om ni bara har någon lite fråga som ni undrar över. Jag är inte farlig, skicka på bara.

Slutligen; Tack alla samarbetspartners för att ni gör min elitsatsning till en realitet!

2 kommentarer:

  1. Kul med engagemanget i klubben, mer sånt behövs! Synd att det inte gick helt i lås som det var tänkt.

    Snygg matchning med svart Durin gaffel också, spanade lite på den jag med till nya Giant ramen.

    Dugast blir fint!

    SvaraRadera
  2. Låter fint och kul läsning. Hade också velat ha sponsorer att tacka, kanske borde försöka hitta någon som kan vara intresserad av mig.

    SvaraRadera